Iedere gemeente heeft een rekenkamer. Een rekenkamer doet onderzoek naar het functioneren van de gemeente. Het gaat dan over doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het besturen van de gemeente. De rekenkamer doet geen onderzoek naar de financiën; dit is een taak van de accountant. In Veere doet de rekenkamer ongeveer één tot twee onderzoeken. Welke onderwerpen onderzocht worden, bepaalt de rekenkamer zelf. De afweging hoe een rekenkamer tot een onderwerp komt staat in het Jaarplan. In Veere is het gebruikelijk dat de rekenkamer aan de raadsfracties vraagt om suggesties te doen voor onderzoek. De rekenkamer houdt bij het opstellen van het Jaarplan hier rekening mee.

Resultaten onderzoeken rekenkamer

De resultaten van het onderzoek staan vermeld in de onderzoeksrapportages. Omdat de rekenkamer een instrument van de raad is, worden de onderzoeksrapportages aan de raad aangeboden. De gemeenteraad kan de aanbevelingen van de rapporten overnemen en het college vervolgens vragen of de opdracht geven de aanbevelingen uit te werken of om de voorgestelde verbeterpunten in te voeren.

Instellen rekenkamer

Het instellen van een rekenkamer is niet vrijblijvend. De Gemeentewet bepaalt dat er in ieder gemeente een rekenkamer moet zijn ingesteld. De raad van Veere heeft hier eind 2023 toe besloten door een nieuwe verordening vast te stellen. Daarna zijn de leden benoemd. U kunt hier de verordening(externe link) bekijken. Het werkterrein van de rekenkamer is breed. Het betreft de gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders en ambtenarenapparaat, diensten en instellingen waarvoor de gemeente bestuurlijk verantwoordelijk is of waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden betaald.

Leden rekenkamer

Voorzitter: de heer drs. J.H. Mulder uit Zoutelande
Leden: de heer dr. J.J. Dekker uit Kloetinge
           mevrouw drs. A. Metz uit Kwadendamme

Secretariaat rekenkamer

Drs. M. Rossen (tevens plv. raadsgriffier)
Postbus 1000
4357 ZV Domburg
Telefoonnummer (0118) 555 173
E-mailadres griffie@veere.nl

Functies en nevenfuncties leden per 1 januari 2022

H. Mulder

Functies

  • Voorzitter Rekenkamercommissie gemeente Veere (bezoldigd)
  • Directeur Ruimtelijk Domein en Duurzaamheid gemeente Roosendaal (bezoldigd)

Nevenfuncties

  • Vicevoorzitter Raad van Commissarissen bij Woonkwartier (bezoldigd)
  • Lid Raad van Toezicht bij Archipel Scholen Walcheren (bezoldigd)
  • Voorzitter Raad van Toezicht bij Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen (bezoldigd)
  • Lid rekenkamer gemeente Tilburg (bezoldigd)

A. Metz

Functie

  • Lid rekenkamer gemeente Veere (bezoldigd)
  • Beleidsadviseur PO&O bij SVRZ (bezoldigd)

Nevenfunctie

Voorzitter rekenkamer Schouwen-Duiveland (bezoldigd)

J.J. Dekker

Functies

  • Lid rekenkamercommissie gemeente Veere (bezoldigd)
  • Hogeschool Hoofddocent HZ University of Applied Sciences (bezoldigd) 
  • Manager Digitalisering en Informatieverwerking Schipper Groep (bezoldigd)

Nevenfuncties

  • Bestuurder Springfields Stamrecht B.V. (bezoldigd) 
  • Bestuurslid Lions Goes (onbezoldigd) 
Uitgevoerde onderzoeken rekenkamer Veere

Naam

Bureau

Jaar

Document

De energietransitie in Veere, onderzoek naar ambities, plannen en uitvoeringDialogic innovatie interactie 2023Onderzoek Dialogiclink naar pdf bestand
Eindrapport evaluatie van het proces van heroverweging van de inkooprelatie met IntervencePartners+Pröpper2022Eindrapport Intervencelink naar pdf bestand
Eindrapport Rkc Dienstverlening VeereRekenkamer2022Eindrapport Rkclink naar pdf bestand
Rapportage rekenkamer over burgerparticipatiePBLQ2022Rapportage burgerparticipatielink naar pdf bestand
Eindrapport Rkc Grondbeleid in PerspectiefRekenkamer2021Eindrapport Rkclink naar pdf bestand
Planning en control cyclusPwC2020Planning en control cycluslink naar pdf bestand
Vergunningverlening strijdig gebruikRekenkamer2019Vergunningverleninglink naar pdf bestand
Rekenkamerrapport Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2019Rekenkamer2019Rekenkamerrapportlink naar pdf bestand 
Handhaving 2e woning beleidRekenkamer20182e woning beleidlink naar pdf bestand
Inkoop- en aanbestedingsbeleidNecker van Naem2018Inkoop- en aanbestedingsbeleid
ICT beleidBMC2017ICT beleid
Onderzoek inhuur derden gemeente VeereRekenkamer2017Onderzoek inhuur derdenlink naar pdf bestand
Onderzoek digitale dienstverlening 2017Rekenkamer2017Onderzoek digitale dienstverleninglink naar pdf bestand
Digitale dienstverleningNecker van Naem2016Digitale dienstverlening
Sociaal domeinRekenkamer2016Sociaal domeinlink naar pdf bestand
ParkeerbeleidMobycon/Lexnova2015Parkeerbeleidlink naar pdf bestand
Onderzoeksrapport handhavingsbeleid VeereRekenkamer2013Handhavingsbeleidlink naar pdf bestand
Onderzoeksrapport Rekenkamer communicatiebeleidRekenkamer2012Communicatiebeleidlink naar pdf bestand
Onderzoek WOZ-taxaties en daarmee verband houdenden bezwaren en beroepsproceduresRekenkamer2012WOZ-taxatieslink naar pdf bestand
Onderzoek naar de uitvoering van beleidsvoorbereidende werkzaamheden in de gemeente Veere, anders dan in eigen beheerRekenkamer2011Onderzoek beleidsvoorbereidende werkzaamhedenlink naar pdf bestand
Juridische kwaliteitszorg in de gemeente VeereRekenkamer2011Juridische kwaliteitszorglink naar pdf bestand
Rekenkamerrapport Inkoop- en aanbestedingsbeleidRekenkamer2010Rekenkamerrapportlink naar pdf bestand
Rapportage onderzoek nakoming toezeggingenRekenkamer2009Rapportage nakoming toezeggingenlink naar pdf bestand
OnderzoeksprotocolRekenkamer2008Onderzoeksprotocollink naar pdf bestand
Rapport grondbeleidRekenkamer2008Rapport grondbeleidlink naar pdf bestand
Verordening rekenkamerfunctie Veere 1e wijzigingRekenkamer2007Verordening rekenkamerfunctie 1e wijziginglink naar pdf bestand
Verordening rekenkamerfunctie Rekenkamer2005Verordening rekenkamerfunctielink naar pdf bestand