Uittreksel persoonsgegevens BRP

75% van de bezoekers doet dit online
Wat is het?
In de Basisregistratie Personen (BRP(externe link)) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond.
In het uittreksel staan in ieder geval uw:
- naam
- adres
- woonplaats
- geboortedatum
Een uittreksel verzenden wij altijd per post. Ook als u het digitaal aanvraagt. Het is niet mogelijk het uittreksel via e-mail te ontvangen.
Wat kost het?
Een uittreksel uit de BRP kost € 7,00. Vraagt u een uittreksel aan met uw DigiD via internet dan zijn de kosten € 3,20.
Wat moet ik doen?
U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:
- uzelf
- uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
- voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor heeft gemachtigd
U vraagt uw uittreksel uit de BRP aan bij de gemeente. Dit kan op verschillende manieren.
Online aanvragen
Vraag uw BRP-uittreksel online aan. Hiervoor heeft u de volgende zaken nodig:
- uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via DigiD.nl(externe link). U heeft de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.
- gegevens voor internetbankieren
Schriftelijk aanvragen
Stuur de volgende zaken op naar de gemeente:
- brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
- uw handtekening op de brief
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
Persoonlijk aanvragen
Neem de volgende zaken mee naar het gemeenteloket:
- uw geldige identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Iemand machtigen
Wilt u iemand machtigen om uw BRP-uittreksel aan te vragen? Dan schrijft u een brief met daarin de volgende informatie:
- de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
- naam van de gemachtigde
- uw handtekening
- handtekening van de gemachtigde
De gemachtigde vraagt uw BRP-uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket. De gemachtigde neemt hiervoor de volgende documenten mee:
- geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde
- (kopie van) uw geldige identiteitsbewijs
- de ondertekende machtigingsbrief
Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) aanvragen
- Woont u in het buitenland? Of staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
- U kunt een RNI-uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten(externe link). U kunt dit document in meerdere talen krijgen.
Wat heb ik nodig?
U kunt het uittreksel BRP digitaal aanvragen
Bij een online aanvraag hebt u nodig:
- uw DigiD(externe link)
- gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk aanvragen
- geldig identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Schriftelijk aanvragen
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
- uw handtekening op de brief
Iemand anders machtigen
De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs
DUO verklaring in verband met stage
Voor het recht op een uitwonende beurs tijdens uw stage moet u staan ingeschreven op het adres waar u tijdens de stage verblijft. In sommige gevallen is het niet mogelijk om te worden ingeschreven omdat de locatie waar u verblijft geen zelfstandig adres heeft. U kunt dat controleren in de BAG viewer(externe link) In dat geval geeft de gemeente een verklaring af waarin staat dat u niet kunt worden ingeschreven. Die verklaring kunt u gebruiken als verklaring bij het formulier van DUO ‘Aanvraag uitzondering inschrijving gemeente’. De verklaring vraagt u aan met het formulier DUO verklaring i.v.m. stage aanvragen. Voor de aanvraag heeft u uw DigiD nodig.
Met wie kan ik contact opnemen?
Centrale Publieksbalie
telefoonnummer (0118) 555 444
e-mail cpb@veere.nl
Heeft u een vraag? Wij helpen u graag!
Neem contact met ons op via het contactformulier