Tarieven afvalinzameling

Voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval betaalt u afvalstoffenheffing. De afvalstoffenheffing splitsen we ieder jaar in een vast tarief en een variabel tarief. Het variabel deel berekenen we na een jaar en betaalt u achteraf.

Tarieven 2026

Alle huishoudens moeten afvalstoffenheffing betalen. Met deze inkomsten halen we uw huisvuil op en laten we het verwerken. Ook het afval dat u naar de milieustraat brengt. Het tarief hangt af van de bestemming van het perceel en de grootte van uw huishouden: een meerpersoonshuishouden betaalt meer dan een eenpersoonshuishouden. De tarieven in 2026 zijn:

Basistarief voor perceel met rolcontainers of een ondergrondse container voor restafval

  • Eenpersoonshuishouden € 207,15
  • Meerpersoonshuishouden € 222,05
  • Tarief voor recreatiewoning € 222,05
  • Eenpersoonshuishouden + 1 of meerdere vakantieonderkomens € 414,30. U heeft voor dit tarief recht op 2 restafvalcontainers en 2 GFT-containers
  • Meerpersoonshuishouden + 1 of meerdere vakantieonderkomens € 444,10. U heeft voor dit tarief recht op 2 restafvalcontainers en 2 GFT-containers.
     

Variabel tarief afvalstoffenheffing per lediging/aanbieding

  • Het aanbieden van de rolcontainer restafval, per lediging € 7,50
  • Het aanbieden op de ondergrondse container voor restafval, per aanbieding € 2,50

Tarieven voor een extra container

  • Extra rolcontainer overige huishoudelijke afvalstoffen (restafval) € 400,00
  • Extra rolcontainer groente-, fruit-, en tuinafval of rolcontainer oud papier € 17,50

Overige tarieven

  • Nieuwe containerpas bij verlies of defect € 27,50
  • Ophalen van grof restafval, per keer € 50,00
  • Ophalen van grof (groen) tuinafval, matrassen en grote elektrische huishoudelijke apparaten € 0 (gratis)

Waar kan ik zien hoe vaak ik mijn restafvalrolcontainer heb aangeboden?

Naast het vaste tarief afvalstoffenheffing, betaalt u per keer een variabel tarief afvalstoffenheffing voor het aantal keer dat u uw restafvalrolcontainer laat legen. Dit geldt alleen voor de restafvalrolcontainer.

Op de website van de Samenwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland kunt u wanneer u inlogt met DigiD zien hoe vaak u de restafvalcontainer heeft aangeboden.

Alleen diegene waar de aanslag aan gericht is kan deze gegevens raadplegen. Het overzicht wordt wekelijks bijgewerkt. Het kan dus zijn dat de laatste keer dat u de restafvalrolcontainer heeft aangeboden nog niet in het overzicht staat.

Ik heb een minimuminkomen. Hoe zit het met kwijtschelding?

Heeft u een inkomen op bijstandsniveau of lager? Dan kunt u misschien kwijtschelding aanvragen. Kwijtschelding betekent dat u de aanslag helemaal niet of niet helemaal hoeft te betalen.

Maar vraag wel kwijtschelding aan binnen twee maanden nadat u de aanslag ontvangt. Als u langer dan drie maanden geleden uw aanslag heeft betaald, dan kunt u helaas geen kwijtschelding meer aanvragen.

U kunt hierover meer informatie vinden op de website van de belastingsamenwerking.

Hoe zit het met de tarieven voor eigenaren van een tweede woning?

Ook als eigenaar van een tweede woning betaalt u afvalstoffenheffing. De tarieven leest u bovenaan deze pagina.

Meer informatie

Speciale regelingen restafval bij medische indicatie en voor luier- en zwerfafval

Afvalstoffenverordening

Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening

Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2025